Manali nagyon kellemes üdülőváros a Himalája lábainál, 2000 méteren. Minden zöld, fenyőerdők és almáskertek váltják egymást. Lejjebb a völgyben fekszik New Manali, ami egészen városias, autóforgalomtól elzárt korzója is van. Fent a dombon található Old Manali, barátságosabb atmoszférájú vendégházakkal, éttermekkel és régiesebb városképpel. A turistáknak általában az okoz fejtörést, hogy Old Manaliban, vagy a három kilométerre lévő Vashistban foglaljanak-e szállást. Vashist még inkább üdülő jellegű, fő nevezetessége a forró termálvíz, amit a templomban kialakított kis női, illetve férfi medencékben lehet kipróbálni. Nekünk ez is túl forrónak tűnt, legalábbis napközben, amikor nincsenek túl sokan, este a falu apraja-nagyja itt fürdik. A templomtól egy órányi sétával egy lenyűgöző vízeséshez lehet jutni. A látványt mindössze néhány félbehagyott vasbeton alapzat és egy, a szakadékba esett betonkeverő zavarja. Mint később kiderült, az állam erőművet szeretett volna építeni a folyóra, azonban csak a szomszédos faluval egyeztek meg, amelynek a földjén a vízesés található. Azzal viszont nem számoltak, hogy a víz a vízesésből a vashistiaké, akik ellenzik a dolgot, ezért belökték a betonkeverőt a szakadékba.
partravetett hattyu
lepten-nyomon tukmaljak az oriasnyulakkal valo fenykepezkedest
funpark
Jankaek kedvenc etterme Vashistban, kezzel irott etlappal
fokhagyma-koriander leves (fokhagyma, friss korianderlevel, zold chili, so, bors, kukoricakemenyito, viz)
paneer butter masala, chapati
Tito, aki litografiakat keszit korommal palmalevelre. Az athajthato kis kepek egyik oldalan a hindu vallas, a masikon pedig a Kama Szutra fobb jelenetei lathatok. Tito muvesznevet azert valasztotta, mert aznap szuletett, amikor Tito eloszor Indiaban jart.
a vashisti templomfurdo ferfi reszlege
a tetok 50 kilos, vastag kolapokbol keszulnek
a vashisti vizeses, ahol egyelore nem epul vizeromu
kis hindu kegyhely
ez jo ez az etterem
szuper verandas szallasunk Old Manaliban
Manalitol 16 kilometerre fekszik Solang sikozpont. Az odafele vezeto utat sifelszereles kolcsonzok szegelyezik.
birkabolcsode lohaton
Solang
a kozeli vizeses ala epitett Shiva templom
imadnak turistakkal fenykepezkedni
vegre kiszabadultunk a kecskenyaj fogsagabol
sorozes az idilli tetoteraszon
neni a vashisti furdo elott
kis hindu kegyhely bocival
maszunk fel a vizeseshez
felertunk
rozsakert, hazteto, neni, hegy
A legjobb momo Manaliban.
A tesztahoz: liszt, so, viz
A toltelekhez: kaposzta, hagyma, zoldpaprika, friss korianderlevel, szojaszosz, vaj, ecet, so, zold chili.
Erről a vidékről szintén hatalmas gyalogtúrákat lehet tenni, akár vissza Ladakhba is. A mi érdeklődésünket egy kis falu keltette fel, a 70 kilométerre lévő Parvati völgyben. Malana egy hegy tetején fekszik, ahova egy keskeny erdei ösvényen lehet feljutni, kétórányi izzasztó mászással. Az őslakosok Nagy Sándor két hátrahagyott katonájától származtatják magukat. Körülbelül 800-an vannak, egymás között házasodnak és saját nyelvük van. Az idegenektől annyira igyekeznek távol tartani magukat, hogy a kívülállóknak (mindenki kívülálló, aki nem malanai) szigorúan tilos megérinteni az épületeket és az embereket. Ellenkező esetben azonnal engesztelő kecskeáldozatot kell bemutatni, 1000 rúpia értékben. Ottlétünkkor valamilyen ünnep keretében épp 61 kecskét áldoztak fel egyetlen nap alatt. A szertartás közelébe nem mehettünk, különben könnyen szerves részévé válhattunk volna. Az elmúlt 10 évben körülbelül 30 turista tűnt el a falu környékén rejtélyes körülmények között. Az egész olyan volt, mint egy időutazás a középkorba.
az erinthetetlen gyerekek
a falu szele
utcakep
a falu fele egy eve leegett, ezert a sok uj badogteto
szegeny kecskek
nagy dudak (Attilanak)
a nok nepviseletben jarnak
a ferfiak kevesbe
a gyerekek egymasra vigyaznak
lefele Malanabol
Multkori sikereinken felbuzdulva ezuttal egy eredeti 500-as Enfielddel fedeztuk fel a kornyeket. Klasszikus motorhoz klasszikus szakall, Lincoln es Jeszenszky Geza nyoman.
a motor hazafele cserbenhagyott, ejszakara egy, errefele ritkasagnak szamito melykereszteny csaladnal kaptunk menedeket
Veenu peldas csaladanya. Ferjevel, Sisillel hazassagi tanacsadast is tartanak.
Ha ennyi turista tunik el arrafelé, lehet hogy mégsem kecskét aldoznak? S ettol fuggetlenul ajanlott, illetve latogatott uticél? Erdekelne, milyen tanacsokat ad a hazaspar. S az is, hogy kostoltatok-e oriasnyulbol és (aldozott vagy sima) kecskébol készult finomsagot...
VálaszTörlésJanó, nem csak Lincoln és Jeszenszky (hogy egy ilyen ember hogy lehet Géééza! - mondta egykoron szegény Hofi) viselt ilyen szakált, hanem a Te korodban én is, és csak a harmincas éveimben jöttem rá, hogy ez - mi tagadás - így, ebben a formában elég randa... Te ne várj addig! Pláne ha ilyen motoron ülsz!
VálaszTörlésAmi a várakozást illeti, meglehetősen sokat kellett várnunk ezekre a képekre és ezekre a sorokra, mi nemigen tudjuk überelni sovány magyarországi kalandokkal, úgyhogy azokat majd inkább telefonban vagy privát e-mailben mesélem el. Viszont atyai aggodalmam, amelyet egy ideje igyekeztem háttérbe szorítani, megintcsak felébredt: és nem csak az emberáldozat lehetőségétől rettegek, amit Marci is kiolvasott a soraitokból, hanem félelemmel olvasom a nagy közös fürdők (ne adj Isten: fürdőzések - ld. hot springs) leírását is, én bizony félnék a mindenféle frtőzés esélyétől... De tovább megyek: egyik másik recept vagy ételfotó is kelt bennem kételyeket... Úgyhogy visszatérek a még Isztanbulnál elhagyott kérdéseimhez: az égés teljesen rendbe jött?; nincsenek a testeken fertőzésnek kitett sebek?; gyomrotok rendben?; minden OK, ami az egészséget, testi és lelki állapotot illeti? És ha már a motorról szó volt, bírtok egy ötszázas böszme nagy állattal? Mert minél nagyobb a hengerürtartalom, teljesítmény, annál nehezebb uralni a jószágot, és hát Janókám be kell látni: a Te motoros múltad azért jobbára egy 125-ös szerelgetésében merül ki...
Szóval mindeme fantasztikus élmények, csodálatos tájak, különleges falvak és egzotikus körülmények között tudtok vigyázni magatokra???
P.P.
Zseni a Blogotok! Imádom! dorka
VálaszTörlésne higgy apádnak janó, a szakáll igenis menő. a motornak meg kenjétek százezerrel. emésztés? fostok-e még?
VálaszTörlésNahát, milyen hamar teljesült a kívánságom, hatalmas kincsesláda tárult fel ismét....
VálaszTörlésGyönyörű megint minden, emlékszel Lucus, Jankának volt egy ilyen hatalmas, élethű fehér játéknyula, mindenki bámulta az utcán.
Janó szakálla dögös, szerintem minden pasinak az összes fazonon át kell esni, olyanok ezek, mint a gyerekbetegségek. Á. fölpöndörített kackiás bajszához meg hosszú az út.
A birkaáldozás valójában egy nagy zabálás, biztos jó volt a birkatermés, ők meg éhesek voltak. Persze a helyi tabukhoz alkalmazkodni kell, de ezt az útikönyv nálam nyilván avatottabban taglalja.
További szépségeket, én ma megyek Présbe lakógyűlni, az van olyan, mint Manala! Ha túlélem, jelentkezem.
CsókA
A Manala persze Malana, csak olyan hasonlóan málnás ott minden. Az jutott még eszembe, hogy az oké, hogy Nagy Sándorhoz hasonlóan a katonái sem ragaszkodtak a csajokhoz, és ők ketten alapították a 800 fős törzset, vagy mifélét. De az amúgy kis szaporulatnak tűnő létszám így mégis csodálatos :)
VálaszTörlésCsókA
lehet, hogy azért nem szabad hozzájuk nyúlni, mert nem valóságosak?
to i:
VálaszTörlésA szakáll dögösségét (en general) nem vitatom, nekem speciel 42 éve van szőr a képemen, ugyanakkor azoktól a hibáktól amiken magam is átestem, próbálnám megóvni az utódaimat... Ugyanis EZ A SZAKÁLL ;-) nagyon rövid időn belül Janó számára is vállalhatatlan lesz, később meg - ha majd előveszi ezt a képet - megmosolyogtató. De igaza van Mareknek, hogy ha egyszer még nem nő a szakállhoz bajusz, akkor nem nő, és azt is tudomásul kell venni, hogy minden generáció elköveti ugyanazokat a hibákat, amiket az előző, ha ennél tanulékonyabbak lennénk, akkor nem itt tartana az emberiség, és dögösebb lenne az arcszörzete...
Valamilyen szinten ugyanez vonatkozik arra a szituációra, amikor mi szülők látjuk a veszélyeket, ám utódaink nem: tudjuk, hogy gyerekeink fejjel fognak a falnak menni, de erről nem lehet őket lebeszélni, legfeljebb állhatunk készenlétben a vizes borogatással, és kezelhetjük utólag a bajt... Ugyanakkor arról mégiscsak megpróbálnám minden lehetséges eszközzel lebeszélni LucaJanót, hogy száguldjanak százezerrel, mert 500 köbcentis mocival - innen tízezer kilóméterre -sziklafalnak menni már nem ugyanaz a műfaj, mint megismételni az én ifjúkori ostobaságaimat, félő, hogy hiába szaladnánk (gondolom Marek is ezt tenné)a borogatással, elkésnénk... (Ráadásul rosszul fogalmaztam Janó motoros multját illetően, hisz nem is szerelgette ő azt a 125 köbcentis endúrót, csak aszisztált hozzá...)
Szóval nagyon kérlek, még viccből se bíztasd őket semmi felelőtlenségre, mert itt egy sima esés se vicc, ilyen higiénikus körülmények között egy horzsolás is életveszélyes lehet... Éppen ezért van az, hogy miközben ők a kajától vagy az utcai-éttermi-szállodai mocsoktól és valóságosan, én értük fosok folyamatosan, igaz, csak átvitt értelemben... (Bocs, hogy válaszoltam, amikor ezt nem is tőlem kérdezted ;-))
A motorozásról én nem véletlenül nem tettem említést - Luca tudja, hogy én összvissz két instrukciót kaptam anyámtól, aki sok halotti jelentést írt, és gondolom, néha már kicsit unta: no tömény, no motor.
VálaszTörlésA kiképzést továbbadtam, tudják, amit kell, és hálstennek mindkettő óvatos duhaj.
Jó éjt!
CsókA
....mint látszik, túléltem a Prés lakógyűlést, pedig asse semmi
én kérek elnézést janó, apádnak teljesen igaza van, a szakáll iszonyú béna, luca nem is értem, mér nem fojtod el csírájában az ilyen próbálkozásokat, hát micsoda ízlésed van neked héj? nem zavar, hogy az összes kis indiánkölyök a csávódon röhög??? a motorral sem kéne százezerrel menni tényleg, de még ezerrel sem, mea culpa, ebben is maximálisan egyetértek már vértes úrral, ugyanis a motor BORZASZTÓAN VESZÉLYES cucc, különösen az ötszáz köbcentis fajta, pont kétszer annyira, mint a kettőötvenes, a százhuszonötösnél meg, ami neked volt janó, annál négyszer veszélyesebb, hát VIGYÁZZATOK már magatokra az isten szerelmére, VIGYÁZZATOK!!!
VálaszTörlésEn szivesen kinevetem magam :)))), ha mindebbol lucajano legalabb a masodik reszt nem csupan ironianak tekinti. Hogy hatasosabb legyen, fokozom is, az 500 ezesetben nem negyszer, hanem tizenhatszor tobb a 125- nel, a veszely a sebesseggel, teljesitmennyel nem linearisan, hanem negyzetesen aranyos!
VálaszTörlésDe persze nagy teljesitmenyu motorral is lehet lassan menni, en csak ezt proponalnam abszolute viccen kivul.
Latom, motor és szakall temaban fenszi hozzaszolni.
VálaszTörlésHa jol értem, a motor - szerencsére(?) - elromlott.
A szakall-novesztésnek pedig minden bizonnyal praktikus okai lehetnek (minek cipeljen habot, pengét és arcszeszt az ember + minek szabdalja ossze magat kevéssé higiénikus kornyezetben).
Varom az ujabb beszamolot és az egyre komolyabb arcszorzetet is bemutato fotokat!
;)
hogyan is feledkezhettem el a cuirassy-féle veszélyességi együtthatóról, én ostoba!!! ígérem, mostantól négyszer is leellenőrzöm magam, mielőtt hülyeségeket beszélek...
VálaszTörlésEgy ketutemu 125os kb 12 loero es 110kg ami 9.1LE/kg. Ez a Royal Enfield kb 170kg es 20le, ami 8.5LE/kg. Ehhez tarsul kettejuk kb 120kilos osszsulya es csomagjaik, emelkedon felfele (es lejton lefele). Igy a motor meglehetosen hervaszto menetteljesitmennyel birhat. Inkabb az elso dobfek tunik a gyenge pontnak, de ezekkel egy valamirevalo utazo nem foglalkozik, mikor ujabb teruleteket lehet vele hatekonyan felfedezni.
VálaszTörlésLuca es Jano batorsaga peldamutato, es evolucio az elozo generaciohoz kepest, akik megrettennek a tankon levo 500as felirat, vagy eppen a szakall latvanyatol! Innen a kepek lattan, interneten keresztul ne iteljuk meg mitol kell tartani, bizzuk inkabb rajuk.
Orulunk az izgalmas beszamoloknak,
Barbi es Sanyi
Sikerült olyan vitát kirobbantanom, ami kinövi a Lucajano blog kereteit, be kell látnom, h. mi csak kommentelők vagyunk, nem illik, hogy viszaéljünk a vendégszeretettel ;-)
VálaszTörlésÚgyhogy itt a jövőre nézve én is visszatérek a képek és a szöveg dicséretéhez, a tájak és emberek szájtátva történő bámulásához, viszont az ominózus fotót duplikáltam a http://royalenfield-lucajano.blogspot.com/ címen, és feltűrtem az ingujjam :)
Hahahaha! Meg szerencse, hogy csak most jutottunk internet kozelebe, igy legalabb kifejlodhetett a vita!
VálaszTörlésszakall: Nem hoztam borotvat. Egyreszt praktikus okokbol, masreszt, mert kivancsi voltam, hogy milyenre no. 5 hetig birtam, aztan annyira idegesitett, hogy a bajusz belelog a szamba, hogy egy eldobhato borotva es egy szappan segitsegevel megszabadultam tole. Az eredmeny Luca szerint majomszeru lett, es kenytelen voltam egyeterteni vele. Viszont mivel utalok borotvalkozni, foleg ilyen rossz infrastrukturaval, 4 napig buszken viseltem. Es itt kapcsolodik a tema a motorozashoz, ugyanis azert is halogattam, mert nem akartam, hogy a bogarak a frissen borotvalt arcomon kenodjenek szet, mikozben szazezerrel tepunk. :)
motor: Az 500-as eleg jol tol. Sokkal jobban, mint a 350-es. Es a dudaja is hangosabb, tehat lenyegesen biztonsagosabb :) De persze nagyon ovatosak voltunk, es egyebkent is az egesz kozlekedes lassabb, mint otthon. Es amellett, hogy kaotikus, mintha jobban figyelnenek egymasra a soforok.
betegsegek: eddig egy-egy fosast kaptunk (kulonbozo idoben), mindketto egy napig tartott. Addig viszont igen intenziv volt. A maradek masfel honapban szerencsere semmi bajunk nem volt. A furdokben csak a folyovizet hasznaltuk, a medenceben nem merultunk el.
Igyekszunk esszeru mertekben ragaszkodni a higeniahoz es a biztonsaghoz.
Sisil, a lelkesz (evangelikus) kereszteny alapveteseket mondott, ezen a kornyeken nagyobb ujdonsagnak szamit.
Mindenkit sokszor puszilunk, rovidesen jelentkezunk!
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésNagyon király a blog, én most vettem fel a fonalat, mióta itthon fekszem lázasan több az időm:) Tényleg fantasztikus helyeken jártok, nagyon jók a képek!! Vigyázzatok magatokra, és mostmár, hogy olvastam az eddigi bejegyzéseket várom a következő fejezetet a motoros(ok) naplójából!
VálaszTörlés